Re: 1.8 miljoner svenskar behöver kostutbildning

[ Läs eventuella Repliker på detta inlägg ] [ Skicka Replik på detta inlägg ] [ Diskussionsforum ]

INSÄNT AV Roland Bloom DEN 15 :e SEPTEMBER, 1998 vid 03 - tiden

SOM REPLIK PÅ: 1.8 miljoner svenskar behöver kostutbildning INSÄNT AV Torwald Åberg DEN 28 :e SEPTEMBER, 1997 vid 15 - tiden

Jag måste bara få svara Torwald Åberg . . . .
Jag är en överfet 58 år gammal sjöofficer.
Under tjänstgöring ombord i Maj månad 98 blev jag helt plötsligt sämre och sämre. Eftersom vi bara hade en "medic" ombord, förstod ingen att jag drabbats av Diabetes 2, trots att alla symptom var solklara.
Jag blev törstigare och törstigare. Drack upp till 6 liter mjölk om dagen; plus någon liter juice. Slutade äta mat. Kunde knapp gå.
Jag jobbar som s k DP-styrman (Dynamic positioning) vilket i princip innebär att du sitter i stol en timme i stöten, under 12-timmars vakter. (12 - 24).
Innan avlösning i stolen - vi är två man som #turas om" fick jag börja trampa med fötterna 10 min i förväg, för att kunna gå, utan att ramla. Ändå föll jag vid ett par tillfällen.
Synen försämrades, jag kunde stundtals inte hålla i en penna.
Men i det tillståndet fortsatte jag att jobba . . .
Till sist ringde jag min läkare i Landskrona. Jag har ätit, av honom ordinerad, medicin för högt blodtryck i ca 20 år.
Han sade omdelbart: Gör en blodtest. Blodtestmätaren visade High,
high . . . (Medicen mätte på sig själv, för att se om mätaren var ok).
Doktorn ville sända mig i land med helikopter, med en gång.
- Men eftersom vi, liksom alla andra nuförtiden, går med minimibemanning, skulle i stort sett hela projektet, med 80 man ombord, på Åsgard oljefält i Norge, fått avbrytas då, med enomrma kostnader (Vessel of hire).
Dessutom skulle vi komma i hamn 2 dygn senare. -Jag menade, och fick stöttning av kaptenen, att "nu när jag visste vad det var, kunde jag väl få 24 tim. på mig för att se om jag mådde bättre.