Re: 1.8 miljoner svenskar behöver kostutbildning

[ Läs eventuella Repliker på detta inlägg ] [ Skicka Replik på detta inlägg ] [ Diskussionsforum ]

INSÄNT AV Roland Bloom DEN 15 :e SEPTEMBER, 1998 vid 03 - tiden

SOM REPLIK PÅ: 1.8 miljoner svenskar behöver kostutbildning INSÄNT AV Torwald Åberg DEN 28 :e SEPTEMBER, 1997 vid 15 - tiden

Jag måste bara få svara Torwald Åberg . . . .
Jag är en överfet 58 år gammal sjöofficer.
Under tjänstgöring ombord i Maj månad 98 blev jag helt plötsligt sämre och sämre. Eftersom vi bara hade en "medic" ombord, förstod ingen att jag drabbats av Diabetes 2, trots att alla symptom var solklara.
Jag blev törstigare och törstigare. Drack upp till 6 liter mjölk om dagen; plus någon liter juice. Slutade äta mat. Kunde knapp gå.
Jag jobbar som s k DP-styrman (Dynamic positioning) vilket i princip innebär att du sitter i stol en timme i stöten, under 12-timmars vakter. (12 - 24).
Innan avlösning i stolen - vi är två man som #turas om" fick jag börja trampa med fötterna 10 min i förväg, för att kunna gå, utan att ramla. Ändå föll jag vid ett par tillfällen.
Synen försämrades, jag kunde stundtals inte hålla i en penna.
Men i det tillståndet fortsatte jag att jobba . . .
Till sist ringde jag min läkare i Landskrona. Jag har ätit, av honom ordinerad, medicin för högt blodtryck i ca 20 år.
Han sade omdelbart: Gör en blodtest. Blodtestmätaren visade High,
high . . . (Medicen mätte på sig själv, för att se om mätaren var ok).
Doktorn ville sända mig i land med helikopter, med en gång.
- Men eftersom vi, liksom alla andra nuförtiden, går med minimibemanning, skulle i stort sett hela projektet, med 80 man ombord, på Åsgard oljefält i Norge, fått avbrytas då, med enomrma kostnader (Vessel of hire).
Dessutom skulle vi komma i hamn 2 dygn senare. -Jag menade, och fick stöttning av kaptenen, att "nu när jag visste vad det var, kunde jag väl få 24 tim. på mig för att se om jag mådde bättre.
Mitt hälsotillstånd förbättrades snabbt, då jag började äta och dricka "rätt".
Kom iland till Norsk läkare 2 dygn senare. Fick tillstånd att resa hem.
Kom hem, fortfarande med ett blodsockervärde på över 20.
Beställde diet coach. Böjade studera kost. Skaffade en nollställningsbar våg, etc.
Döm om min förvåning, då kilona började rasa. Från 120 kl till till, i dag 105.
Dessutom normaliserades mitt blodtryck. Jag kunde sluta att äta blodtrycksmedicinen. Efter ca två veckor. Den 16/6, efter ca 1½ månad, kunde jag sluta med med medicinen för blodsockervärdet.
Då var också sockret i urinen ner i noll. (neg).
Den 18/8 gjorde jag mitt andra och sista besök hos dietisten.
Hon sade att hon aldrig varit med om att någon kunnat få ner sitt blodsockervärde från så högt till normalt, på så kort tid.
Hon menadade att jag förstått det här med kosten så bra att jag inte behövde mer än dessa två besök.

Konklution:
Fetman är boven bakom högt blodtryck. Fetman är boven bakom diabetes 2.
Hade jag fått "DietCoach" för 20 år sen, hade jag inte haft vare sig högt blodtryck, eller diabetes 2.
Jag hade sluppit medicin för tusentals kr.
Jag hade sluppit springe hos fotvårdare; medicinläkare; dietister; ögonläkare; ortopedist; etc.

Visst är det sant att man skulle kunna önska sig mer om programmet.
Visst är det sant att jag studerade allt om kost i brochyrer och på internet. Men som lekman har jag väl bara i stort sett lärt mig att undvika söta saker och att äta mycet grönsaker och rotfrukter - för att få en långsam utströmning av sockret. Det tar inte lång tid att förstå.
Det viktiga är dock ett sådant program, som "DietCoach", där man som lekman, kan börja "tävla" med sig själv. Och som belöning få en reduserad vikt!
Sista perioden ombord - jag tjänstgör 5 veckor ombord och är ledig 5 - försökte man mobba mig för att jag la så mycket på tallriken och att jag "bantade". Jag sade (till norrmännen) stolt: "Jag bantar inte, jag bara bokför kallorier". Att jag sen dessutom blev märkbart mindre till omfånget, förvånade säkert många.
Men än en gång, DietCoach blev (är) min räddning. En liten bok i
bröstfickan, där allt loggas . . . Och sen en halvtimme vid datorn. - Och så fååår man ju synda en dag i veckan också!
Nä, det är intressant att läsa alla "rädda" inlägg om programmet.
Och jag kan förstå det. Tänk vad arbetslösa människor vi skulle få inom vården, om alla människor lärde sig äta rätt . . .

Nu hinner jag väl inte läsa något svar på detta förrän jag kommer hem igen, den 21/10, för jag reser ut nu på onsdag morgon den 16/9. Men jag kunde ändå inte avstå från att stötta dig.
Efter att ha läst en hel del på Webben, uppdagade jag att jag ville läsa alla inlägg av Torwald Åberg. Och jag förstår att det inte kan vara lätt att vara egen företagare och man, bland alla dessa kloka kvinnor.
- Dock skall jag väl erkänna att jag har svårare att diciplinärt
"logga" vad jag äter, när jag är hemma och ledig. Det går faktiskt lättare när man följer rutinerna ombord.
Men även om man inte följer programmet jämt, har man ju kvar det man lär sig under användandet.
Och skulle man glömma av det .. så blir man aprubt påmind av personvågen. Den är lika viktig som husållsvågen!
Ej heller skall man glömma att någon form av fyskisk aktivitet, är livsviktig. Men det det räcker med några situps och pushups, om man gör det kontinuerligt - helst var dag, vilket jag också slarvar med, när jag är hemma.
Men låt oss säga att jag använder programmet DietCoach i 4 - 5 veckor av 10. Så blir i allafall resultatet att jag går ner 4 kg, när jag är ombord. Och så kanske jag går upp 2 kg när jag är hemma. Men på 50 veckor har jag ju då i alla fall gått ner 10 Kg.
Och jag bantar ju inte. Jag har lagt om livsstil, med hjälp av min "DietCoach".

Hilsen fra Roland Bloom




REPLIKER:


SKICKA REPLIK PÅ DETTA INLÄGG
NAMN:
E-POST:
INLÄGGETS TITEL: Re: Re: 1.8 miljoner svenskar behöver kostutbildning
INLÄGG:
LÄNK:
LÄNKNAMN:
BILD:


[ Läs eventuella Repliker på detta Inlägg ] [ Skicka Replik på detta inlägg ] [ Diskussionsforum ]