Ph-värden i mat

[ Läs eventuella Repliker på detta inlägg ] [ Skicka Replik på detta inlägg ] [ Diskussionsforum ]

INSÄNT AV Leo Ruckman DEN 21 :e JANUARI, 1998 vid 13 - tiden

Gomiddag!

Jag har från några av mina kamrater hört att vissa födoämnen får radikalt olika Ph-värden då de väl spjälkas i magen. Gluten, kött och äggviteämnen lär vara oherhört sura, medan rotfrukt och gurka anses fungera som en basisk och balanserande kost. Rönen härrör tydligen från Asien, där man skrattar åt vår på tok för sura diet, en diet som enligt dem är totalt ur balans med Yin-Yang harmonin. Mätningar direkt på födoprodukterna lär vara väldigt missvisande, då det är först i matsmältningen surheten uppstår. (Tomat och citrusfrukt har som bekant ett lågt Ph utanför magen, men får enligt mina källor en basisk karaktär i magen)
Symptomen, eller ska vi säga sviterna av en för sur kost lär vara i form av katarrer - i förlängningen magsår, och även en sensation av ”surhet” i kropp och håglöshet. Ett tecken på för sur kost anses vara om det ej skummar i urinen.
Vill någon vara snäll att bekräfta?

(Maila helst)




REPLIKER:


SKICKA REPLIK PÅ DETTA INLÄGG
NAMN:
E-POST:
INLÄGGETS TITEL: Re: Ph-värden i mat
INLÄGG:
LÄNK:
LÄNKNAMN:
BILD:


[ Läs eventuella Repliker på detta Inlägg ] [ Skicka Replik på detta inlägg ] [ Diskussionsforum ]